Tepe Lambası, polis, jandarma, itfaiye, kurtarıcı, ambulans, cenaze, eskort, yol bakım, özel güvenlik gibi araçların trafikte yol alırken fark edilmesini sağlayan uyarıcı bir aparattır. Araçların üzerine sabitlenerek hareket halinde düşmemesi sağlanır. İhtiyaca göre sadece ışıklı veya hem ışık hem de ses özelliklerine sahip olabilir. Tepe Lambaları günümüzde ağırlıklı olarak ledli olarak üretilmekte olup, daha güçlü ışığa ve uzun ömre sahiptir.
Tepe Lambaları; Uzun Tepe Lambaları, Mini Tepe Lambaları, Silindirik İkaz Lambaları, Beacon Tepe Lambaları ve Vertex Tepe Lambaları olmak üzere çeşitlere ayrılır. Uzun tip tepe lambaları araçların tavan ön bölümüne yerleştirilir. Uzunlukları araç genişliğine göre değişmekle birlikte 110 cm ile 145 cm aralığındadır. Polis, İtfaiye, Kurtarıcı, Ambulans ve Cenaze araçlarında ağırlıkla bu ürün tercih edilir. Araç tipine göre 12V veya 24V olmak üzere iki tip farklı akıma uygun üretilir. Mini tepe lambaları 30-70 cm aralığında üretilmekte olup uzun tip tepe lambaları ile birlikte veya tek başına kullanılır.
Silindirik İkaz lambaları ise silindir formatında olup eski zamanlarda polis, itfaiye, ambulans araçlarında çokca kullanılmakta iken, günümüzde yerlerini yerlerini uzun tip ledli tepe lambalarına bırakmış durumdadır. Silindirik ikaz lambaları günümüzde yol bakım araçları, çöp araçları, kar küreme araçları, yol süpürme araçları gibi araçlarda kullanılmaktadır.
Tepe lambası modelleri hakkında ayrıntılı bilgi almak, tepe lambası fiyatları hakkında bilgi edinmek için aşağıdaki linke tıklayabilirsiniz; tepe lambası çeşitleri
Tepe Lambası Yönetmeliği; Hangi Araçlar Tepe Lambası Takabilir?
Karayolları Trafik Kanununda hangi araçların tepe lambası takabileceği ve geçiş üstünlükleri hakkında ilgili madde şu şekilde:
GEÇİŞ ÜSTÜNLÜĞÜ
Görev sırasında belirli araç sürücülerinin, can ve mal güvenliğin tehlikeye sokmamak şartıyla trafik kısıtlama veya yasaklarına bağlı olmalarına geçiş üstünlüğü denir.
Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçlar:
1-Yaralı ve acil hastaların taşınması ve bunlara ilk ve acil yardım yapılması için kullanılan cankurtaran ve özel amaçlı taşıtlarla, yaralı ve acil hasta taşıyan diğer araçlar, (Mavi-kımızı veya mavi tepe lambası)
2- İtfaiye araçları ile benzeri acil müdahale araçları, (kırmızı tepe lambası)
3- Sanık veya suçluları takip eden veya genel güvenlik ve asayiş için olay yerine giden zabıta araçları, (Mavi-kımızı veya mavi tepe lambası)
4- Trafik güvenliğini koruma veya trafik kazasına el koyma amacı ile olay veya kaza yerine giden trafik hizmetlerine ait araçlar, (Mavi-kımızı veya mavi tepe lambası)
5- Yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruluşa ait kar ve buz mücadelesi çalışmalarında görevli araçlar, (Mavi tepe lambası)
6- Sadece alarm sırasında olmak üzere sivil savunma hizmetlerine ait araçlar, (Kırmızı tepe lambası)
7- Hizmetin devamı süresince koruma araçları ile korunan araçlar. (Mavi tepe lambası)
Bu araçlar birbirbirleriyle karşılaşmalarında, geçiş üstünlüğü hakkı ile kavşaklarda ilk geçiş hakkını, yazılış sırasına göre kullanırlar.
Geçiş üstünlüğüne sahip bir aracın duyulur veya görülür işaretini alan araç srücüleri, bu araçların kolayca ilerlemelerini sağlamak için taşıt yolu üzerinde yer açmak, gerekiyorsa durmak ve bu araçlar tarafından tamamen geçilinceye kadar beklemek zorundadırlar. Bir kavşakta iken böyle bir işaret alan araç sürücüleri, derhal kavşağı boşaltmak ve gerekiyorsa emniyetli bir mesafe uzaklaştıktan sonra geçişi engellemeyecek şekilde durmak ve bu araçlar tamamen geçinceye kadar beklemek zorundadır.Cankurtaran dışında, yaralı ve acil hasta taşıyan ve geçiş üstünlüğüne sahip oldukları ayrım işaretiyle belirlenmemiş olan araçlar geçiş üstünlüğü hakkını, gerksiz olmamak şartı ile kendilerine taşıt yolu üzerinde yer açılmasını sağlamak üzere yeterli şekilde ses cihazlarını ve ışık işaretlerini kullanarak, gerektiğinde el ve kol işareti yaparak, karayolunu kullananları uyarmak suretiyle kullanılır.
Karayolu yapısı ile kentsel yapının yapım, onarım, bakım ve işletilmesi ve karayolunun temizlenmesinde kullanılan araçlar, kurtarıcı araçlar, ağırlık ve boyutları bakımından özel izinle karayoluna çıkan ve bunlara eskortluk eden araçların üstlerinde sarı renkli uyarı işareti bulunur. Bu işaret geçiş üstünlüğü hakkı vermez. Sarı renkli ışıklı uyarı işareti sadece bu araçların kendilerini belli etmeleri, tehlikesizce sürülmeleri ve karayolunu kullananların uyarılması amacı ile kullanılır.